Political Participation Instruction for Monk and Novice Students in Thailand

 This research aimed: (1) to study the political participation of the monk and novice students in MCUKK as the guideline to develop the political participation instruction for MCUKK students; and (2) to suggest the ways to promote the political participation instruction of the monk and novice students. The population of the research was the bachelor degree students: monks and novices (n = 266) of MCUKK. The key informants (15) including 1 educational administrator, 2 directors of Political Science Programs (Bachelor and Master), and 2 lecturers, 10 students selected by Purposive Sampling. This study was conducted by means of the mixed research methodology: quantitative research and qualitative research. The tools used in this research were the five-rating scale questionnaire and an in-depth interview. The research findings indicated that: (1) the political participation of the students in four studied aspects were statistically rated the moderate level; and (2) the university lecturers should pay attention to educating the legal rights and importance of political participation in terms of voting, political news, political campaign and political rally for the students. The finding suggested that teaching political participation should be managed properly, although there is the law that prohibits monks or novices to get involved in politics.

งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาการมีส่วนร่วมทางการเมืองของพระภิกษุสามเณร มจพ. เพื่อเป็นแนวทางในการพัฒนาหลักสูตรการมีส่วนร่วมทางการเมืองของนักศึกษา มข. (๒) เสนอแนะแนวทางส่งเสริมการมีส่วนร่วมทางการเมืองของพระภิกษุสามเณร ประชากรของการวิจัยคือนักศึกษาระดับปริญญาตรี ได้แก่ พระภิกษุสามเณร (n = 266) ของ MCUKK ผู้ให้ข้อมูลหลัก (15) ได้แก่ ผู้บริหารการศึกษา 1 คน ผู้อำนวยการหลักสูตรรัฐศาสตร์ 2 คน (ปริญญาตรีและปริญญาโท) 2 คน และอาจารย์ 2 คน นักศึกษา 10 คนที่ได้รับการคัดเลือกโดยสุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง การศึกษานี้ดำเนินการโดยใช้วิธีการวิจัยแบบผสมผสาน: การวิจัยเชิงปริมาณและการวิจัยเชิงคุณภาพ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยนี้คือแบบสอบถามระดับห้าคะแนนและการสัมภาษณ์เชิงลึก ผลการวิจัยพบว่า (1) การมีส่วนร่วมทางการเมืองของนักศึกษาในด้านที่ศึกษา 4 ด้าน มีคะแนนเฉลี่ยอยู่ในระดับปานกลาง และ (๒) อาจารย์มหาวิทยาลัยควรให้ความใส่ใจในการให้ความรู้เกี่ยวกับสิทธิทางกฎหมายและความสำคัญของการมีส่วนร่วมทางการเมืองในด้านการออกเสียงลงคะแนน ข่าวการเมือง การรณรงค์ทางการเมือง และการชุมนุมทางการเมืองของนักศึกษา ผลการวิจัยชี้ว่าการสอนการมีส่วนร่วมทางการเมืองควรได้รับการจัดการอย่างเหมาะสม แม้ว่าจะมีกฎหมายห้ามพระภิกษุสามเณรเข้าไปยุ่งเกี่ยวกับการเมืองก็ตาม

Hadpagdee, Saward; Choutikavatchagul, Songphon; Mason, Chairat; Aranyawat, Suttipun; Hngokchai, Phra Wasan; Singtong, Phramaha Komkai; Ruangsan, Niraj.2021.Political Participation Instruction for Monk and Novice Students in Thailand.Online Submission, Linguistics and Culture Review v5 suppl 3 p161-172 ,2021

https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED615194.pdf

ความคิดเห็น

บทความที่ได้รับความนิยม