Teacher Participation In Stress Management Through Different Theoretical Lenses: A Study Conducted In The Mahikeng Area

 The purpose of the research reported in this article was to place the known facts of the topic of teacher participation in stress management in the context of management and leadership in education. The emphasis in the conceptual and theoretical framework was on showing points of connection between leadership and management on the one hand and stress on the other. The investigation focused on how theoretical points of departure impact on teachers and how teachers experience stress through participation or non-participation in school management. The theoretical investigation was followed by a quantitative investigation by using a structured questionnaire known as the ASSET tool (An Organisational Stress Screening Tool) developed by Carthwright and Cooper. The main objective of the questionnaire was to measure potential exposure to stress in respect of common workplace stressors. The instrument was used to conduct a survey amongst teachers in the Mahikeng area. It was found that although there are many examples of how aspects of the different theories can be applied in the practice of stress management, the reality is that managerial leadership still features strongly in schools and that, in many instances, transformational and distributed leadership does not provide realistic alternatives to stress management theories in schools.


วัตถุประสงค์ของการวิจัยที่รายงานในบทความนี้  เพื่อวางข้อเท็จจริงที่เป็นที่ทราบของหัวข้อการมีส่วนร่วมของครูในการจัดการความเครียดในบริบทของการจัดการและการเป็นผู้นำในการศึกษา เน้นในแนวความคิดและกรอบทฤษฎีในการแสดงจุดเชื่อมโยงระหว่างภาวะผู้นำกับผู้บริหารในเรื่องเดียวกัน  และความเครียดอื่น ๆ การสืบสวนมุ่งเน้นไปที่ผลกระทบทางทฤษฎีที่มีต่อครู  และวิธีที่ครูประสบความเครียดจากการมีส่วนร่วมหรือไม่มีส่วนร่วมในการจัดการโรงเรียน  การตรวจสอบเชิงทฤษฎีตามด้วยการตรวจสอบเชิงปริมาณโดยใช้แบบสอบถามที่มีโครงสร้างเรียกว่าเครื่องมือ ASSET (เครื่องมือคัดกรองความเครียดในองค์กร) พัฒนาโดย Carthwright และ Cooper หลักแบบสอบถามมีวัตถุประสงค์เพื่อวัดความเสี่ยงที่อาจเกิดขึ้นต่อความเครียดจากการทำงานทั่วไป  เครื่องมือนี้ใช้สำรวจกลุ่มครูในพื้นที่มะฮีกิง พบว่าแม้ว่าจะมีตัวอย่างมากมายเกี่ยวกับการนำแง่มุมต่าง ๆ ของทฤษฎีต่าง ๆ มาประยุกต์ใช้ในการฝึกความเครียดการจัดการ ความจริงก็คือความเป็นผู้นำด้านการจัดการยังคงมีความสำคัญในโรงเรียนและในหลาย ๆ กรณีความเป็นผู้นำการเปลี่ยนแปลงและการกระจายไม่ได้ให้ทางเลือกที่เป็นจริงสำหรับทฤษฎีการจัดการความเครียดในโรงเรียน

A.M.F. Pelser, North-West University, South Africa C. van Wyk.2016.Teacher Participation In Stress Management  Through Different Theoretical Lenses:  A Study Conducted In The Mahikeng Area.Journal of International Education Research – First Quarter 2016 Volume 12, Number 1.


https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1088613.pdf

ความคิดเห็น

บทความที่ได้รับความนิยม