The Impact of High School Entrance Examination Competition on Students' Participation in Extracurricular Tutoring in the Compulsory Education Period: An Empirical Analysis Based on the Data of China Family Panel Studies

We used the Hierarchical Linear Bernoulli Model based on China Family Panel Studies (CFPS) 2016 data and provincial high school acceptance rate data. We explored the relationship between provincial high school entrance examination competition and students' extracurricular tutoring participation during compulsory education. The study found that the high school acceptance rate and occupational high school acceptance rate have no significant effect on the participation rate of students' extracurricular tutoring in the compulsory education stage. However, the high school acceptance rate has a significant positive impact on the participation rate of students' extracurricular tutoring, and there is a heterogeneous effect on the participation rate of students' extracurricular tutoring from families of different social classes. The higher the high school acceptance rate, the greater the probability of students from families with higher social strata participating in extracurricular tutoring. The demonstration high school acceptance rate has a significant negative impact on students' extracurricular tutoring participation rate. It has a heterogeneous influence on students' extracurricular tutoring participation in different school stages and social class families. The education administration department should actively expand high-quality, high school educational resources and increase the demonstration high school acceptance rate. And to increase the number of admissions for the demonstration high school to disadvantaged families with lower social strata to alleviate the pressure of families and students from the high school entrance examination competition. This can not only reduce the participation rate of students' extracurricular tutoring during the compulsory education stage, but also promote the equalization of high-quality high school entrance opportunities for children of different classes of families.

เราใช้แบบจำลองเบอร์นูลลีเชิงเส้นตามลำดับชั้นโดยอิงจากข้อมูล China Family Panel Studies (CFPS) 2016 และข้อมูลอัตราการตอบรับของโรงเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายของจังหวัด เราสำรวจความสัมพันธ์ระหว่างการแข่งขันสอบเข้าโรงเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายของจังหวัดกับการมีส่วนร่วมติวนอกหลักสูตรของนักเรียนในระหว่างการศึกษาภาคบังคับ ผลการศึกษาพบว่าอัตราการตอบรับของโรงเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายและอัตราการตอบรับของโรงเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายไม่มีผลกระทบอย่างมีนัยสำคัญต่ออัตราการมีส่วนร่วมของการสอนพิเศษนอกหลักสูตรของนักเรียนในขั้นตอนการศึกษาภาคบังคับ อย่างไรก็ตาม อัตราการตอบรับในโรงเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายมีผลกระทบเชิงบวกอย่างมีนัยสำคัญต่ออัตราการมีส่วนร่วมของการสอนพิเศษนอกหลักสูตรของนักเรียน และมีผลต่างกันต่ออัตราการมีส่วนร่วมของการสอนพิเศษนอกหลักสูตรของนักเรียนจากครอบครัวที่มีชนชั้นทางสังคมต่างกัน ยิ่งอัตราการตอบรับในโรงเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายสูงขึ้น ความน่าจะเป็นของนักเรียนจากครอบครัวที่มีชั้นทางสังคมสูงขึ้นจะเข้าร่วมในการสอนพิเศษนอกหลักสูตรมากขึ้น อัตราการตอบรับของโรงเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายมีผลกระทบในทางลบอย่างมีนัยสำคัญต่ออัตราการเข้าร่วมการสอนพิเศษนอกหลักสูตรของนักเรียน มีอิทธิพลต่างกันต่อการมีส่วนร่วมในการสอนพิเศษนอกหลักสูตรของนักเรียนในระยะต่างๆ ของโรงเรียนและครอบครัวชนชั้นทางสังคม ฝ่ายบริหารการศึกษาควรขยายทรัพยากรการศึกษาระดับมัธยมศึกษาตอนปลายคุณภาพสูงอย่างแข็งขัน และเพิ่มอัตราการตอบรับของโรงเรียนมัธยมสาธิต และเพื่อเพิ่มจำนวนการรับสมัครระดับมัธยมศึกษาตอนปลายให้กับครอบครัวผู้ด้อยโอกาสที่มีชนชั้นทางสังคมที่ต่ำกว่า เพื่อบรรเทาแรงกดดันของครอบครัวและนักเรียนจากการแข่งขันสอบคัดเลือกระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย ซึ่งไม่เพียงแต่จะลดอัตราการมีส่วนร่วมของการสอนพิเศษนอกหลักสูตรของนักเรียนในระหว่างขั้นตอนการศึกษาภาคบังคับเท่านั้น แต่ยังช่วยส่งเสริมความเท่าเทียมกันของโอกาสในการเข้าเรียนในโรงเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายคุณภาพสูงสำหรับเด็กในชั้นเรียนต่างๆ ของครอบครัว

Haiping; Fang, Chenchen.2021.The Impact of High School Entrance Examination Competition on Students' Participation in Extracurricular Tutoring in the Compulsory Education Period: An Empirical Analysis Based on the Data of China Family Panel Studies.Best Evidence in Chinese Education, v8 n2 p1081-1102 2021

https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1311262.pdf

ความคิดเห็น

บทความที่ได้รับความนิยม